FORUM

Ruangan Forum

Assalamualaikum,kepada rakan-rakan mahupun sesiapa saja dipersilakan menghulurkan pandangan dan buah fikiran mengenai tajuk-tajuk forum yang akan dimuatkan nanti. Bukan apa, cuma daripada berbual kosong lebih baik berbual mengenai ilmiah, ada juga untungnya.

 

Tajuk Forum Minggu 1 (Julai)

Kesan dialek dalam masyarakat pelbagai latar belakang boleh menyumbang kepada kecelaruan Bahasa Melayu itu sendiri.Setuju atau tidak setuju?

Sila beri pandangan anda, terima kasih.

Tajuk Forum Minggu 4 (Julai)

Cara belajar yang baik dan konsisten boleh membantu seseorang pelajar mencapai kejayaan yang cemerlang dalam pelajarannya.

Sila beri pandangan anda, terima kasih.

Tajuk Forum Minggu 2 (Ogos)

Mengapa pelajar-pelajar Melayu kurang cemerlang dalam peperiksaan Kertas Bahasa Melayu berbanding pelajar-pelajar bukan  Melayu?

Berikan pandangan dan buah fikiran anda.

Tajuk Forum Minggu Ke- 2  Julai 2013

Media merupakan medium utama dalam memperkasakan Bahasa Melayu di Malaysia. Jadi, sejauh manakah peranan media di Malaysia bagi memertabatkan Bahasa Kebangsaan ini?

Topic: FORUM

Date
By
Subject

forum minggu 2 (ogos)

kerana pelajar2 melayu menyangka mereka mahir dlm bahsa melyu namun pada masa yg sama mereka sbenrnya masih lgi tdk fhm apa yg ditutur oleh mereka.

Date
By
Subject

Re: forum minggu 2 (ogos)

kerana pelajar2 kurang membaca, tidak memartabatkan bahasa malaysia dan mereka sebenarnya mempunya i kemahiran teteapi mereka tidak menonjolkan kemahiran tersebut..:)

Date
By
Subject

dialek

disebabkan tu la

Date
By
Subject

Pencapaian Kurang Cemerlang

Saya memang bersetuju dengan pendapat rakan-rakan di atas kerana kebiasaannya pelajar-pelajar Melayu merasakan diri mereka hebat sebab mereka dah berbahasa Melayu tetapi hakikatnya mereka masih keliru dan banyak melakukan kesalahan dalam bahasa sendiri.

Date
By
Subject

cara belajar

pelajar melayu tidak cemerlang kerana mereka ingat mereka orang melayu dan mereka tidak perlu menitik beratkan tatabahasa mereka. Mereka anggap Bahasa Melayu itu sesuatu yang mudah sebenarnya mereka juga tidak mendapat A dalam pemahaman dan penulisan.

Date
By
Subject

Bahasa Melayu bahasa negara.

Pelajar melayu merasakan bahawa mereka adalah orang melayu yang tidak memerlukan permerhatian yang lebih teliti terhadap bahasa tersebut. Lain pula tanggapan bangsa yang berlainan dari bangsa melayu.Meraka semakin teliti terhadap bahasa melayu kerana mereka beranggapan bahawa walaupun mereka berbangsa lain tetapi bahasa melayu juga haruslah di pelajari.Lagi pun bahasa melayu adalah bahasa Malaysia. Pelajar melayu pula di tenggelami dengan teknologi dan kemudahan terkini.

Date
By
Subject

bahasa melayu

saya bersetuju dengan cikgu kerana murid melayu selalunya tidak mengulang kaji pelajaran bahasa melayu kerana mereka fikir bahasa itu merupakan bahasa harian mereka dan mereka juga berfikir bahawa mereka sudah pandai dalam bahasa melayu...murid-murid lain seperti cina dan siam akan mengambil kesempatan ini untuk berjaya dalam peperiksaan.mereka akan mengulang kaji dengan bersungguh-sungguh berbanding murid melayu..

Date
By
Subject

Pencapaian kurang cemerlang

Assalamualaikum,saya ingin menarik perhatian berkaitan tajuk forum minggu ini di mana kebanyakan pelajar-pelajar Melayu di merata-rata tempat dan sekolah memang agak kurang memberangsang dalam pencapaian peperiksaan kertas Bahasa Melayu itu sendiri.Apa permasalahan sebenarnya berlaku sedemikian? Pertama sekali mungkin kerana sikap pelajar sendiri yang sememangnya berasa bangga dan ego akan bahasa ibundanya sendiri. Oleh itu, sikap sambil lewa mendahului kerja buat mereka. Tiada ketelitian,kesungguhan dan minat yang mendalam bagi mempelajari dengan bersungguh-sungguh. Mereka merasakan kerja yang dilakukan itu sudah sempurna dan mudah berpuas hati. Seperkara lagi kebanyakan daripada mereka kurang membaca dan membuat rujukan untuk membantu diri sendiri kecuali kerja yang disuruh oleh guru.Sikap lepas tangan seperti ini lah yang menyebabkan pelajar-pelajar kita kurang cemerlang dalam kertas Bahasa Melayu itu sendiri.

Date
By
Subject

belajar

hudup saya....

Date
By
Subject

cara belajar

saya amat bersetuju dgn pndapat cikgu kerana cara blajar yng sesuai dpt membntu plajar memperoleh kejayaan yng cemrlang dlm peperiksaan mahupn d peringkt lain.selain itu, pelajar juga mestilah mempunyai jadual belajar kendiri serta membuat latihan mengikut jadual belajar serta mempunyai strategi belajar sendiri....

Items: 1 - 10 of 48

1 | 2 | 3 | 4 | 5 >>

Search site

© 2010 All rights reserved.